Autobusy i tramwaje po otwarciu metra

Autobus 112

AKTUALIZACJA: Znamy już daty spotkań konsultacyjnych na Bemowie: pierwsze zaplanowano na 14 stycznia, w urzędzie Dzielnicy Bemowo (w godz. 17.00-20.00), drugie 26 stycznia w szkole przy Oławskiej (godz. 10.00-18.00).

Nowy odcinek drugiej linii metra ma zostać otwarty w kwietniu 2020 r. Obecnie trwa planowanie zmian tras i rozkładów komunikacji miejskiej, związane z przejęciem części pasażerów przez metro oraz koniecznością zapewnienia dogodnych połączeń i powiązań pomiędzy różnymi środkami transportu. Metro dojeżdżać będzie co prawda jedynie na Wolę, do stacji Księcia Janusza, ale znaczne zmiany w komunikacji miejskiej projektowane są także na Bemowie. Właśnie ruszyły konsultacje społeczne w tej sprawie.

Co proponują urzędnicy? Jak pewnie się domyślacie, ZTM stawia na przesiadki do metra. Bezpośrednie połączenia ze Śródmieściem mają zostać ograniczone do linii tramwajowych. Jedyny wyjątek stanowi autobus 109, obsługujący południową część Bemowa, który nadal ma dojeżdżać do Dworca Centralnego. Będzie on jednak kursować tylko co 20 minut.

Jelonki, poza utrzymanym ostatnim bezpośrednim autobusem do centrum, będą mogły korzystać z najczęściej kursującej w dzielnicy linii, czyli autobusu 105 do stacji Rondo Daszyńskiego (co 4-5 minut w godzinach szczytu). Linia będzie wzmocniona dodatkowymi kursami 105B, jednak tylko do Cmentarza Wolskiego. Na południu ma się pojawić także nowa linia 271, kursująca z Karolina do stacji Księcia Janusza. Zniknie za to autobus 112, który docierać będzie z Targówka już tylko do pętli Nowe Bemowo.

Według propozycji miasta, na Bemowo Lotnisko nie wróci autobus E-2. Przypomnijmy, że skrócenie trasy było dotychczas komunikowane jako tymczasowe, związane z utrudnieniami na Górczewskiej, zresztą podobnie jak miało to wcześniej miejsce z linią 507. Dodatkowo znacznie skrócona zostaje linia 171 (tylko do stacji metra Księcia Janusza). Wygląda na to, że komunikacja tej części dzielnicy ma się opierać głównie na tramwajach.

Rejon Fortu Bema pozostaje z autobusem 197 kursującym co 15 minut, wzmocnionym w godzinach szczytu linią 397 obsługującą krótszą wersję tej samej trasy (pomiędzy stacjami metra Stare Bielany i Księcia Janusza). Wydłużona zostanie trasa autobusu 201, który dojedzie do krańca Znana. Groty dojadą do metra wydłużonym 149, które w szczycie ma kursować nieco częściej, bo co 10 minut.

Bez zmian mają pozostać trasy wszystkich tramwajów oraz niektórych autobusów, m.in. 220, 122, 189 czy 523.

Czy komunikacja w takim kształcie się sprawdzi? Gorąco zachęcamy do zapoznania się z całościową koncepcją ZTM i zgłaszania waszych opinii. W końcu od tego są konsultacje. Tradycyjnie, wyręczamy trochę urzędników – przygotowaliśmy dla was mapę prezentującą docelowy układ komunikacji wg ZTM (takiej zbiorczej informacji próżno szukać na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego, ale możecie tam zajrzeć, by przejrzeć bardziej szczegółowy opis dla każdej linii z osobna). Ponieważ wiemy, że sensowna oferta komunikacji miejskiej to nie tylko przebieg tras, ale także częstotliwość połączeń, kolorem oznaczyliśmy częstotliwość kursowania poszczególnych linii w godzinach szczytu:

4-6 minut
7-8 minut
10 minut
12-15 minut
20 minut i więcej

O proponowanych zmianach możecie się wypowiedzieć, przesyłając swoją opinię na adres konsultacje@ztm.waw.pl. W nowym roku odbędą się też spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, jednak terminy nie są jeszcze znane. Konsultacje potrwają do 9 lutego 2020 r.

 

3 komentarze

  • Monika

    Czym jest spowodowane skrócenie linii 112, przecież nie nową linią metra, bo się z nią nie pokrywa? W jaki sposób ma to usprawnić komunikację miejską na Bemowie?

  • Maria Tajchman

    Absolutnie wykluczone jest zabranie linii 112 z Jelonek.
    Nikt nie pamięta o naszej części Jelonek przy ulicy Lazurowej miedzy Człuchowską Połczyńską.
    Z wielu linii, które były zostało tylko 105, które albo grzęźnie w korkach, albo w ciągłych przemarszach.
    112 jest linią ratującą kontakt ze światem dla naszych mieszkańców. Starsze osoby jeżdżą do hali Wola i do Tesco na Połczyńskiej.
    Nie wyobrażam sobie braku tej linii.
    „Rozwija” się komunikacja, buduje metro, a czas przejazdu jest dwukrotnie dłuższy niż kiedy kursowały tu różne autobusy. Żeby dwukrotnie.

  • wilq

    Bardzo proszę o pomoc i interwencję dotyczącą zmniejszenia kursowania w szczycie porannym (godz. 7:00- 8:59) linii 105.
    Obecnie na odcinku Os.Górczewska-Rondo Daszyńskiego autobusy linii 105 wykonują 18 kursów/ na godzinę,
    a po otwarciu nowych stacji metra, ztm planuje zmniejszenie liczby autobusów do 15 na godzinę.
    Zostaną zabrane 3 kursy na godzinę. Już teraz jest ścisk i tłok. Kolejne autobusy zostaną zabrane nie dając nic w zamian.

Pozostaw odpowiedź Monika Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *