Raport o oddziaływaniu na środowisko dla III etapu zachodniego odcinka II linii metra

23 stycznia 2017 r. firma ARCADIS Sp. z o.o. ukończyła raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla Budowy II linii metra – III etap realizacji odcinka zachodniego od szlaku za stacją C4 do Stacji Techniczno-Postojowej Mory.
Przypomnijmy, że obecnie nadal trwa ogłoszony pod koniec października 2016 r. konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną dla tego odcinka. W dniu 25.01.2017 r. obradował Sąd Konkursowy, który dopuścił do składania prac konkursowych 5 firm (z 7 oferentów). Termin składania projektów koncepcyjnych upływa 4 maja 2017 r. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Metra Warszawskiego.
Dokumenty udostępniliśmy w postaci elektronicznej na Dysku Google.
Dziękujemy za ich udostępnienie Biuru Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy.
Jak zapoznać się z raportem? Po otworzeniu powyższego odnośnika do Dysku Google najłatwiej zacząć z dokumentem o nazwie „Streszczenie Raportu o oddziaływaniu na środowisko.pdf” ponieważ jest ono w języku niespecjalistycznym i ma 22 strony. Odważni mogą sięgnąć od razu po pełny „Raport o oddziaływaniu na środowisko.pdf” (253 strony).
Ze streszczenia możemy dowiedzieć się np. podstaw technologii budowy:
Stacje, wentylatornie, łącznik tunelowy, komora połączeń torowych i torów do zmiany kierunku jazdy, szyb startowy tarcz oraz obiekty STP Mory będą wykonywane w wykopach otwartych. Natomiast tunele szlakowe będą realizowane metodą tarczową przy wykorzystaniu tzw. tarcz zmechanizowanych TBM, tj. mechanicznych urządzeń wyposażonych w głowice urabiające grunt, który następnie jest wynoszony na powierzchnię terenu.
Dalej zaś o oddziaływaniu przedsięwzięcia m.in.:
- w zakresie emisji hałasu
- w zakresie emisji drgań
- na powietrze atmosferyczne
- na klimat
- na zabytki i dobra kultury
- na krajobraz
- na środowisko przyrodnicze
- na zdrowie ludzi
- na dobra materialne
Jak i później – o działaniach mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko. Jeden z przykładów w zakresie technologii i zagospodarowania to zapewnienie przejezdności pojazdów poruszających się ul. Górczewską i ul. Połczyńską na czas prac realizacyjnych.
Kolejnym istotnym elementem są załączniki do raportu (spis załączników), m.in.:
- Załącznik 2 – Lokalizacja terenu planowanego przedsięwzięcia
- Załącznik 3 – Plan sytuacyjny
- Załącznik 4 – Hałas
- Załącznik 5 – Powietrze atmosferyczne
- Załącznik 9 – Inwentaryzacja zieleni
- Załącznik 10 – Raport z inwentaryzacji przyrodniczej
Załączniki składające się z więcej niż jednego dokumentu umieszczone zostały w osobnych folderach.
Mieszkańców budynków (nieprzeznaczonych do wyburzenia) szczególnie zainteresują załączniki 4 i 5, gdzie mogą zapoznać się mi.n. z przewidywanymi granicami zasięgu hałasu w porze dziennej/nocnej podczas budowy lub eksploatacji czy wielkością stężeń zanieczyszczeń powietrza takich jak np. pył PM-10, tlenek węgla, pył zawieszony PM 2,5.
Inna ciekawa kwestia, to w którą stronę będzie miało miejsce drążenie tuneli:
Szyb startowy tarcz znajdować się będzie w północnej części stacji C1. Podstawową funkcją szybu będzie montaż i rozruch tarcz drążących. Drążenie będzie się odbywało jedną lub dwiema tarczami jednocześnie.
Demontaż tarcz przewiduje się w szybie demontażowym usytuowanym przy stacji C4, która zlokalizowana jest poza planowanym przedsięwzięciem.
Możemy też dowiedzieć się co nie co o synchronizacji budowy stacji i drążenia tuneli:
Dla ciągłości procesu drążenia tuneli szlakowych Inwestor przyjął zasadę wyprzedzającej realizacji obiektów stacyjnych – przynajmniej do fazy umożliwiającej przejazd tarcz przez wykonane sekcje ścian szczelinowych na wejściu i wyjściu ze stacji lub przejazd tarcz przez wykonaną konstrukcję obiektu.
Oraz odległości między najwyższym punktem tunelu a powierzchnią/fundamentami budynków:
Tunele szlakowe będą drążone z zachowaniem co najmniej 6-cio metrowego dystansu najwyższego punktu tunelu od powierzchni terenu i/lub spodu fundamentów budynków istniejących w sąsiedztwie.
Należy jednak pamiętać, że powyższe dokumenty w żaden sposób nie uwzględniają zmienionej lokalizacji stacji C3 „Lazurowa”.