Rowerem z Fortu Bema na Koło

Monitoring infrastruktury rowerowej na Bemowie - 21 lipca 2016

Podczas gdy jeden z dzielnicowych radnych dba głównie o sytuację kierowców samochodów z Fortu Bema, my chcemy zwrócić uwagę na potrzebę stworzenia bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego Fortu Bema z wolskim Kołem.

W zeszłym tygodniu Tramwaje Warszawskie zapowiedziały, że modernizacja ulicy Obozowej jest coraz bliższa. Z najistotniejszych aspektów przebudowy warto wymienić:

  • ujednolicenie liczby pasów do sąsiednich Dywizjonu 303 i Młynarskiej
  • pasy rowerowe na jezdni
  • rondo w miejscu obecnego skrzyżowania z Księcia Janusza

Biorąc pod uwagę zbliżającą się budowę trzech kolejnych stacji metra na Woli, która zakończy się właśnie na stacji Księcia Janusza, będzie to znaczne polepszenie możliwości transportowych na Woli. Jednakże aby mieszkańcy Fortu Bema mogli w pełni skorzystać z tych udogodnień, muszą mieć łatwą możliwość dostania się do nich ze swoich domów. Obecnie poza samochodem czy autobusem jest to dosyć trudne do wykonania rowerem z racji braku dedykowanej infrastruktury. Podczas lipcowego przejazdu rowerowego na własnej skórze przekonaliśmy się, że ulica Księcia Bolesława nie jest przyjazna rowerzystom, głównie z racji problemu wyprzedzania ich przez samochody osobowe na wąskiej jednopasmowej jezdni. Warto też tutaj wspomnieć o braku ciągłości chodnika przy skrzyżowaniu obok Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych od strony sklepu Lidl i braku możliwości (lub chęci?) uzupełnienia go przez GDDKiA.

Alternatyw dla poruszania się głównymi ulicami też nie ma obecnie zbyt wiele. Przy ul. Księcia Bolesława gdzieniegdzie można – jadąc w kierunku Woli – skorzystać z drogi dojazdowej do miejsc postojowych. Natomiast w celu ominięcia Obrońców Tobruku można próbować przedostać się obok Cafe Jurta do ścieżki wokół Fosy Czarny Dwór i przed ulicą Waldorffa odbić do Księcia Bolesława obok parkingu piętrowego.

Na poniższej mapie zaznaczyliśmy zgodną ze standardami ruchu rowerowego możliwą trasę i proponowane rozwiązania połączenia Fortu Bema i Koła.

Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta stołecznego Warszawy na lata 2016-2042, możemy znaleźć następujące pozycje:

  • Przebudowa ul. Obrońców Tobruku: nakłady finansowe – 100 tys. zł na rok 2019, 2,5 mln zł na rok 2020 (gdy jeszcze kilka miesięcy temu były to odpowiednio lata 2017-2018)
  • Budowa ul. Ks. Bolesława (odc. ul. Widawska – ul. Ks. Janusza): nakłady finansowe – 2,28 mln zł na rok 2019 (jeszcze kilka miesięcy temu rok 2018)

Jak widać środki na przebudowę tych ulic są zaplanowane, ale w ostatnich latach były ciągle przesuwane na później, przez co nie ma już szans na realizację tych inwestycji razem z modernizacją Obozowej. Można jednak jeszcze zdążyć na uruchomienie kolejnych stacji metra na Woli. Będzie to jednak wymagało przebudowy przez Dzielnicę Wola chodnika po wschodniej stronie Księcia Janusza pomiędzy Obozową a Aleją Obrońców Grodna do ciągu pieszo-rowerowego (nowe oznakowanie, wymiana nawierzchni na asfaltową) i uzgodnienie z Tramwajami Warszawskimi w ich projekcie przebudowy Obozowej włączenia go w nowe rondo przy pętli tramwajowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *