Priorytety dla tramwajów

W ostatnich tygodniach nastąpiły zmiany w ustawieniach sygnalizacji świetlnej dotyczącej tramwajów w niektórych miejscach w naszej dzielnicy. Od dłuższego czasu przy okazji różnych konsultacji w sprawie komunikacji miejskiej mieszkańcy często skarżyli się na długi czas przejazdu tramwajami gdy nie ma alternatywy w postaci autobusów.
Już wcześniej po oddaniu nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich między Górczewską a Radiową, wprowadzono priorytet tramwajowy na tym odcinku. Zaś 3 lata temu wydzielono lewoskręty na skrzyżowaniach z Człuchowską i Synów Pułku, o ile przy Hali Wola różnie to bywa, to przy drugim skrzyżowaniu tramwaj może dostać nawet ponownie sygnał zezwalający po tym jak w międzyczasie lewoskrętem przejadą oczekujące samochody. Teraz sytuacja poprawiła się również w innych miejscach na tej ulicy. Są to:
- skrzyżowanie z ulicą Czumy – akomodacja z koordynacją bezstratną dla tramwajów. W efekcie tramwaje jadące od strony Górczewskiej przejadą bez zatrzymania, co w ostatnich latach się nie zdarzało. Dla przeciwnego kierunku, jeśli na skrzyżowaniu z wyżej wspomnianą ulicą tramwaj będzie mógł trafić na sygnał zezwalający to dostanie go i tutaj.
- wyjazd z JRG7 (straży pożarnej) – pełny priorytet, piesi chcący w tym miejscu przekroczyć ulicę wciskając przycisk inaczej jak do tej pory nie otrzymają zielonego światła przez całą ulicę, lecz w 3 etapach. Jest to zdecydowanie dobre rozwiązanie ponieważ nie każdy pieszy chce w tym miejscu przekroczyć całą ulicę a dostać się na jeden z dwóch przystanków tramwajowych.
Co prawda już nie na Bemowie, ale w ramach tych samych zmian poprawiła się również sytuacja na sąsiedniej Woli, tj. na przejeździe między parkingiem P+R przy Połczyńskiej a Fortem Wola, przejeździe przez ulicę Sowińskiego i Redutową co bez wątpienia również ucieszy pasażerów z Bemowa linii 10, 11 i 26.
Niedługo zaś na wielu przystankach tramwajowych w naszej dzielnicy pojawią się elektroniczne wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej informujące o przewidywanym czasie przyjazdu poszczególnych linii.
Te wszystkie zmiany powinny poprawić odbiór komunikacji tramwajowej w oczach mieszkańców, bez wątpienia jest to podstawa transportu miejskiego zaraz po metrze i w wielu aspektach ma przewagę nad komunikacją autobusową, która jednak również zmienia się na lepsze. Jest to szczególnie ważne w perspektywie nieodległej budowy kolejnych stacji drugiej linii metra w kierunku Bemowa, utrudnienia z nią związane będą w dużej mierze dotyczyć mieszkańców naszej dzielnicy. Ze swojej strony postaramy się zadbać aby zmiany związane z budową były jak najmniej uciążliwe i mieszkańcy mieli wpływ na ich wygląd.